Sunday 11 December 2011

JOM DALAMI DUNIA KAJIAN TEMPATAN

UNIT 3: (TAHUN 4)
JENIS-JENIS RUMAH DI MALAYSIA
Di Malaysia terdapat 2 jenis rumah iaitu rumah tradisional dan rumah moden. Perbezaan diantara kedua-dua jenis rumah ini adalah dari segi reka bentuk dan bahan yang digunakan dalam proses pembinaannya. Bagi rumah tradisional, rekabentuknya masih lagi mengekalkan ciri-ciri kebudayaan masyarakat setempatnya seperti contoh mempunyai ukiran-ukuran pada bahagian anjung dan mempunyai tangga yang cantik dan berwarna warni (khususnya rumah di Melaka) . Manakala bahan yang digunakan untuk proses pembinaannya adalah menggunakan kayu, papan dan zink. Bagi rumah moden pula, reka bentuk rumahnya adalah bercirikan reka bentuk terkini dan mempunyai nilai-nilai kemewahan. Dari segi bahan binaannya pula, rumah moden diperbuah daripada batu-bata, simen, pasir dan atapnya diperbuat daripada kepingan genting.

Antara contoh-contoh rumah tradisional ialah rumah kutai  diPerak, rumah tiang tinggi diKedah, rumah minangkabau diNegeri Sembilan dan rumah Limas di Johor. Manakala contoh-contoh rumah moden ialah rumah pangsa, rumah teres, kondominium, rumah bangle dan juga rumah berkembar 2.Lazim nya, rumah tradisional didirikan dikampung-kampung. Manakala rumah moden banyak didapati di kawasan Bandar yang mempunyai penduduk yang ramai dan kekurangan tanah akibat dari kegiatan pembangunan.

CONTOH-CONTOH RUMAH
A)RUMAH TRADISIONAL:

Rumah Minangkabau – mempunyai bumbung yang seakan-akan tanduk kerbau




Rumah Melaka – Mempunyai rekaan tangga yang menarik dan berwarna warni



Rumah Limas – mempunyai reka bentuk bumbung yang menarik

Rumah tiang tinggi – Lazimnya terdapat diNegeri Kedah dan Perak


B) RUMAH MODEN

Rumah Banglo - Biasanya dikelilingi dengn taman dan pokok hiasan yang menraik. bersaiz agak besar dan reka bentuk yang cukup mewah.

Kondominium - dimiliki oleh golongan-golongan elit dan selalunya dijadikan rumah rehat ataupun rumah persinggahan keluarga.
Rumah Teres - Banyak terdapat dikawasan perumahan, rumah kos sederhana dan didirikan secara bersambung-sambung dalam kuantiti yang banyak.

Rumah pangsa - Didirikan secara bertingkat-tingkat. Biasanya didirikan dikawasan berpenduduk ramai bagi mengelakkan kesesakan penduduk.
Rumah Berkembar 2 - Seakan-akan rumah banglo tetapi ianya dibina secara berkembar 2 dan saiz sedikit kecil daripada rumah banglo.

No comments:

Post a Comment